Featured Image

Økning i svindelforsøk mot bankkunder

9. mars, 2022

Kjære alle bankkunder,

Vi ser en økende trend i svindelforsøk rettet mot bankkunder. Den teknologiske utviklingen gjør at svindlerne finner nye metoder for å lure dere som kunder. Vi tar de nye svindelmetodene på det største alvor og ønsker gi dere en forklaring på noen av metodene de bruker, og hvordan dere som kunder kan bli mer årvåken rundt temaet.

Sensitive opplysninger

På et generelt grunnlag vil banken aldri be deg om å opplyse om sensitive opplysninger. Dette er en av de mer tradisjonelle formene for svindelforsøk som har vært et problem i flere år. Svindlere vil forsøke å oppgi seg for å være en ansatt i banken og bruke det som utgangspunkt for å lure deg til å oppgi sensitive opplysninger. Hvis du opplever kontakten som lite legitim må du avslutte samtalen, og sende oss en mail (post@mybank.no) om dette med engang.

Selv om vi kaller dette en tradisjonell svindelmetode er det også en av de vanligste årsakene til at kunder blir rammet av svindelforsøk.

I de tilfelle vi ber deg som kunde om å oppgi/bekrefte personnummeret ditt eller andre sensitive opplysninger, eksempelvis i en pre-utbetalingssamtale, vil du få informasjon om dette tidligere i en søknadsprosess.

«Spoofing-teknologi» – Den moderniserte utgaven av telefonsvindel

Teknikken svindlerne bruker for å betrygge deg som kunde for at kontakten er legitim er å kommunisere via en «sikker» IP-adresse eller et norsk nummer. Den teknologiske utviklingen har gitt svindlerne programvarer som forfalsker det opprinnelige nummeret de ringer fra til å se ut som det er bankens telefonnummer som kontakter deg.

Den gyllende regelen er at du aldri skal opplyse om sensitive personopplysninger. Spoofing bidrar dessverre til å betrygge deg om at henvendelsen er legitim ved hjelp av de tekniske fordelene svindlerne har.

I tillegg til å få tak i personopplysninger ser vi også at svindlerne har mer tekniske spørsmål knyttet til svindelforsøk. De ønsker å få deg til oppgi passord eller koder med formål om å få tilgang til nettbanken din, enten via mobilbank eller nett. Et eksempel på dette er din personlige kode eller passord linket mot BankID.

Er du urolig for at du er blitt svindlet eller mistenker svindelforsøk, ta kontakt med oss eller den banken du er tilknyttet. Vi som bank er avhengig av hjelp fra deg slik at vi kan bli kvitt denne form for svindelforsøk.

Vi håper informasjonen rundt svindel kommer til nytte, og husk at den gyllende regelen er at du aldri skal opplyse om sensitive personopplysninger. Mistenker du svindel, meld i fra!