FAQ – Vanlige spørsmål og svar

Her har vi samlet spørsmål og svar som mange av våre kunder lurer på. 

Omstartslån

Hvor lang tid tar det før jeg får svar på søknaden?

Søknaden skal normalt behandles i løpet av 1 virkedag etter at all dokumentasjon er mottatt. En saksbehandler vil da gi deg direkte tilbakemelding på utfallet av søknaden. 

Hva er 1. og 2. prioritet?

Prioritet handler om hvilken rekkefølge man har pant i boligen. Dersom dere får Omstartslån hos MyBank og vi refinansierer all gjeld dere har inkludert boliglånet deres så vil vi ha 1. prioritet. Dersom vi refinansierer den usikrede gjelden dere har, men ikke boliglånet, så vil vi vårt pantedokument komme etter banken dere har boliglån i og vi vil derfor ha 2. prioritet. 

Hva er belåningsgrad?

Belåningsgrad er hvor mye boliglån du har i forhold til din boligverdi. Eksempelvis, har du kr. 700.000,- i boliglån og din bolig er verdt kr. 1.000.000,- vil din belåningsgrad være 70%. Vi forholder oss til boliglånsforskriften som tilsier en maksimal belåningsgrad på 85%. 

Tilbyr dere produkter tilknyttet byggelån, kjøp av bolig og mellomfinansiering?

For øyeblikket tilbyr vi kun Omstartslån som gjelder refinansiering av eksisterende gjeld. 

Hvem kan søke Omstartslån?

Alle som eier eller kan stille sikkerhet i bolig i Norge kan søke. 

Hvilken rente kan dere tilby meg på et Omstartslån?

Vi tilbyr en rente 6,5% nominell. Den endelige nominelle renten vil avhenge av flere vurderingsparametere og fastsettes derfor individuelt. 

Hva skjer når jeg har fått søknaden innvilget?

Etter at søknaden er innvilget og du har akseptert tilbudet vil en av våre saksbehandlere produsere og sende deg lånedokumenter. Disse må signeres digitalt og vi klargjør for utbetaling av lån. 

Hvor lang tid tar det før dere utbetaler lånet?

Det tar normalt 1-3 virkedager etter at alle lånedokumenter er signert. 

Aktive lån

Hvordan betaler jeg terminbeløpet?

Dette gjør du i nettbanken din, ved å betale til kontonummeret som står på terminvarselet. Du har et eget kontonummer for lånet ditt, så du trenger ikke å bruke KID.

Hva skal jeg gjøre hvis mitt lån har gått til inkasso?

Ta kontakt med Lindorff på nummeret som står på brevet du har fått fra dem. Lindorff håndterer alle henvendelser på saker som går til inkasso. Jo tidligere du tar kontakt, jo raskere får du ordnet opp i saken din.

Hvordan finner jeg betalingsinformasjon som kontonummer og KID?

Du har et eget kontonummer for lånet ditt, så du trenger ikke å bruke KID. Dette finner du ved å logge inn på mybank.no. 

Jeg ønsker å gjøre en ekstraordinær innbetaling på lånet mitt, hvordan går jeg fram?

Dette gjør du ved å betale inn til lånet ditt på samme måte som ved avtalegiroen du har. Dersom du ønsker et lavere terminbeløp så må du kontakte oss, da det automatisk fortsetter med samme terminbeløp med kortere løpetid. 

Jeg skal innfri lånet mitt, hvordan går jeg fram da?

For å få eksakt saldo på lånet ditt, inkludert påløpte renter, må banken kontaktes via post [at] mybank.no, nettbank eller kundeservice på telefon. Opplys gjerne om dato du forventer å innfri lånet. 

Kan dere endre forfallsdato?

Ja, det kan vi gjøre. Forutsetningen for dette er at lånet er ajour før endringen kan gjennomføres. Send mail til post [at] mybank.no eller kontakt oss per telefon eller nettbank så vil vi hjelpe til med endringen. 

Hva skal jeg gjøre hvis jeg har mottatt en purring?

Det beste er å betale avdraget purringen gjelder så snart som mulig og i hvert fall innen fristen som står på purringen - og så passe på å betale neste avdrag til fristen. Sett gjerne opp avtalegiro så du ikke glemmer å betale. Hvis du ikke kan betale innen fristen, så ta kontakt med telefonnummeret som står på purringen. 

Hvilken rente og betingelser har jeg på lånet mitt?

Dette finner du ved å logge inn i nettbanken og gå til signeringsrom og signerte dokumenter. Der finner du din nedbetalingsplan som inneholder disse opplysningene. 

Hvordan oppretter jeg avtalegiro?

Avtalegiro setter du opp via den banken du bruker for å betale regningene deres. Som regel er dette under betalinger og betalingsavtaler. Det anbefales at dette opprettes automatisk etter at første faktura betales manuelt. Det er også mulig å opprette eFaktura, der er referansenummer deres kontonummer i MyBank. OBS! Det må opprettes en avtale per lån. 

Hvorfor er ikke saldo i nettbanken det samme som innfrielsessaldo?

Saldo i nettbanken er statisk på lik linje med det som fremkommer i din nedbetalingsplan. Denne inkluderer derfor ikke påløpte renter som betales etterskuddvis og saldoen i nettbanken vil derfor være noe lavere enn eksakt innfrielsessaldo. 

Jeg har fått gjenpartsbrev av dere. Hvorfor er jeg kredittsjekket?

Da er det stor sannsynlighet for at du har søkt lån hos oss, enten via din ektefelle eller via noen av våre eksterne samarbeidspartnere. Dersom du ikke har søkt lån så kontakt oss gjerne så skal vi se nærmere på dette. 

Når og hvor får jeg tilsendt årsoppgaven min?

Årsoppgaven kommer i starten av året og blir sendt til deg automatisk i nettbanken under meldinger fra banken. 

Sparekonto

Jeg har ikke fått melding om signering av dokumenter, eller linken i meldingen virker ikke

I de fleste tilfeller løser dette seg ved å gå direkte til vår nettbank, øverst i høyre hjørnet på nettsidene - https://nettbank.mybank.no/

Er MyBank medlem av Bankenes Sikringsfond?

Ja, MyBank er medlem av Bankenes Sikringsfond, og sparepengene dine er garantert opp til kr 2.000.000 per kunde.

Hvordan oppretter jeg Sparekonto?

Du kan opprette sparekonto i MyBank ved å fylle ut skjema som du finner her på vår nettside. Vi sender deg en melding med link til signaturrommet i løpet av 24 timer. Når du har signert dokumentene er kontoen åpnet, og du kan overføre penger fra din eksisterende bank. I MyBank får du ditt eget kontonummer, slik at du ikke trenger å bruke KID for å overføre pengene.

Når får jeg tilsendt årsoppgaven min?

Årsoppgaven kommer i starten av året og blir automatisk sendt til deg i nettbanken under kategorien meldinger fra banken. 

Utenlandsbetaling

Hvordan kan jeg overføre penger fra utlandet til min MyBank konto?

MyBank er i dag ikke direkte tilknyttet det internasjonale betalingssystemet SWIFT, og du kan derfor ikke overføre pengene direkte til din konto. For likevel å kunne hjelpe kunder som trenger å få penger inn fra utlandet har vi utarbeidet følgende løsning: Overfør pengene til MyBanks valutaoverføringskonto med IBAN-kontonummer NO60 1503 8913 589 og SWIFT-BIC DNBANOKKXXX, og merk betalingen med ditt MyBank kontonummer. Når pengene kommer til overføringskontoen flytter vi dem til din MyBank-konto innen 24 timer. På denne måten kan vi tilby tjenesten på en enkel måte, uten at det skaper store kostnader.

BankID

Hva er BankID-signering?

BankID er norske bankers felles system for innlogging (autentisering), som også kan brukes til signering. Dette er sidestilt med fysisk signatur, og gjør at vi slipper å sende deg dokumentene i posten.

Hvorfor trenger jeg mitt BankID-passord, og hva gjør jeg hvis jeg har glemt det?

BankID krever et høyere nivå av sikkerhet for signering enn for innlogging. Du må derfor oppgi et passord i tillegg til din kode for BankID mobil eller fra kodebrikke. Hvis du har glemt dette passordet må du kontakte din bank for å få et nytt – som oftest kan dette gjøres i deres nettbank.

Jeg får feilmelding når jeg prøver å logge meg inn med BankID

Det skjer av og til at BankID har driftsproblemer eller er utstabilt. Hvis du ikke kommer inn på vår nettbank, prøv gjerne å logge inn et annet sted med samme BankID – for eksempel brukskontoen din i en annen bank. Du kan også sjekke driftsstatus for BankID på www.bankid.no (der hvor det står «Status» øverst i venstre hjørne). Dersom problemet bare oppstår hos oss kan du ta kontakt med vår kundeservice.