Kontakt

Dette er de vanligste spørsmålene våre kunder spør oss om. Sjekk her før du kontaker oss, så sparer du tid!

Lån

Hvem kan søke forbrukslån?

Du kan søke forbrukslån hos oss dersom du er over 25 år og er fast bosatt i Norge med norsk personnummer. Alle søknader vurderes individuelt, og renten vi tilbyr vil avhenge av dine personlige økonomiske forhold.

Hvordan legitimerer jeg meg?

All innlogging og signering av søknader foregår med BankID, enten med kodebrikke eller på mobil. Bruk den BankID du har fått fra din eksisterende bank.

Jeg har allerede søkt på dette lånet hos dere. Hva gjør jeg?

Hvis du har søkt om lån og ikke fått svar enda, kan du kontakte agenten du søkte gjennom for mer informasjon. Dersom du har fått avslag på søknaden kan du ikke søke på nytt.

Hvordan kan jeg tilbakebetale hele lånet på en gang?

Du kan når som helst nedbetale hele lånet ditt ved å betale hele det utestående beløpet, pluss rentene som står på din siste faktura, til kontonummeret på fakturaen. Dersom du betaler for mye vil du få det overskytende tilbakebetalt, mens hvis du betaler litt for lite vil restsummen være på neste faktura.

Hva skjer når jeg har fått søknaden innvilget?

Du vil motta en mail og en SMS fra oss med link til et digitalt signeringsrom, hvor du kan signere låneavtalen med BankID. Her vil du også få nedbetalingsplanen. Når dokumentene er signert vil lånet utbetales til kontoen du oppga i søknaden din, som oftest samme dag.

Hvor lang tid tar det før dere utbetaler lånet?

Etter at du har signert dokumentene i det digitale signeringsrommet vil lånet utbetales til kontoen du oppga i søknaden din, som oftest samme dag.

Hvorfor får jeg avslag på søknaden min?

Vi tar med mange faktorer i vår kredittvurdering, men vanlige grunner til avslag er: Betalingsanmerkninger, at lånet er for stort i forhold til din økonomi, eller at opplysningene du har gitt i søknaden ikke stemmer overens med offentlige registre.

Hvordan kan jeg endre hvis jeg har lagt inn feil lånebeløp?

Dersom du ønsker å følge opp din søknad kan du kontakte agenten du søkte gjennom for mer informasjon.

Hvordan betaler jeg terminbeløpet?

Dette gjør du i nettbanken din, ved å betale til kontonummeret som står på terminvarselet. Du har et eget kontonummer for lånet ditt, så du trenger ikke å bruke KID.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg har mottatt en purring fra Lindorff?

Det beste er å betale avdraget purringen gjelder så snart som mulig, og i hvert fall innen fristen som står på purringen – og så passe på å betale neste avdrag til fristen. Sett gjerne opp AvtaleGiro så du ikke glemmer å betale. Hvis du ikke kan betale innen fristen, så ta kontakt med telefonnummeret som står på purringen.

Hvordan får jeg tilsendt terminvarsel?

Terminvarsel kommer i posten. Når du betaler dette i nettbanken anbefaler vi at du setter opp AvtaleGiro, slik at du slipper termingebyr. Vi synes ikke det skal koste deg noe ekstra å betale tilbake lånet ditt, derfor gir vi deg null termingebyr hvis du velger AvtaleGiro.

Jeg har ikke fått melding om signering av dokumenter, eller linken i meldingen virker ikke

I de fleste tilfeller løser dette seg ved å gå direkte til vår nettbank, øverst i høyre hjørnet på nettsidene - https://nettbank.mybank.no/

Hva skal jeg gjøre hvis mitt lån har gått til inkasso?

Ta kontakt med Lindorff på nummeret som står på brevet du har fått fra dem. Lindorff håndterer alle henvendelser på saker som går til inkasso. Jo tidligere du tar kontakt, jo raskere får du ordnet opp i saken din.

Kan jeg opprette eFaktura eller AvtaleGiro på mitt lån?

Vi tilbyr dessverre ikke efaktura som tjeneste for betaling av terminbeløp. Avtalegiro kan opprettes ved å benytte bruksanvisningen som fremkommer nedenfor. Det er ingen terminkostnader dersom betaling skjer ved bruk av avtalegiro og derfor anbefaler vi alle våre kunder å benytte dette.

Bruksanvsining for oppsett av avtalegiro i annen bank:

  1. Mottatt giro skal betales som en KID betaling fra din foretrukne belastningskonto
  2. «Til konto» - her legger dere inn MyBank sin OCR konto = 93760100437
  3. Beløpet er det samme som angitt på faktura/giro
  4. «Kundeidentifikasjon (KID)» - her skriver dere lånenummeret som fremkommer på den fysiske papirfaktura dere har mottatt under «Til konto»
  5. Etter gjennomført betaling vil det i nettbankens funksjon for avtalegiro fremkomme et forslag om opprettelse av avtalegiro til MyBank.
  6. Avtalegiro velges deretter som ønsket avtaleform på samme måte som ved andre etableringer av faste avtaler, og vil fungere fra neste forfall.

 

Dummy giro

Hvor lang tid tar det før jeg får svar på søknaden?

Vi vurderer alle søknader individuelt, men vil som oftest svare i løpet av 24 timer. Dersom du har spørsmål eller ønsker å følge opp din søknad kan du kontakte agenten du søkte gjennom for mer informasjon.

Sparing

Hvordan oppretter jeg Sparekonto?

Du kan opprette sparekonto i MyBank ved å fylle ut skjema som du finner her på vår nettside. Vi sender deg en melding med link til signaturrommet i løpet av 24 timer. Når du har signert dokumentene er kontoen åpnet, og du kan overføre penger fra din eksisterende bank. I MyBank får du ditt eget kontonummer, slik at du ikke trenger å bruke KID for å overføre pengene.

Konto i MyBank

Jeg har ikke fått melding om signering av dokumenter, eller linken i meldingen virker ikke

I de fleste tilfeller løser dette seg ved å gå direkte til vår nettbank, øverst i høyre hjørnet på nettsidene - https://nettbank.mybank.no/

Er MyBank medlem av Bankenes Sikringsfond?

Ja, MyBank er medlem av Bankenes Sikringsfond, og sparepengene dine er garantert opp til kr 2.000.000 per kunde.

Utenlandsbetaling

Hvordan kan jeg overføre penger fra utlandet til min MyBank konto?

MyBank er i dag ikke direkte tilknyttet det internasjonale betalingssystemet SWIFT, og du kan derfor ikke overføre pengene direkte til din konto. For likevel å kunne hjelpe kunder som trenger å få penger inn fra utlandet har vi utarbeidet følgende løsning: Overfør pengene til MyBanks valutaoverføringskonto med IBAN-kontonummer NO60 1503 8913 589 og SWIFT-BIC DNBANOKKXXX, og merk betalingen med ditt MyBank kontonummer. Når pengene kommer til overføringskontoen flytter vi dem til din MyBank-konto innen 24 timer. På denne måten kan vi tilby tjenesten på en enkel måte, uten at det skaper store kostnader.

BankID

Hva er BankID-signering?

BankID er norske bankers felles system for innlogging (autentisering), som også kan brukes til signering. Dette er sidestilt med fysisk signatur, og gjør at vi slipper å sende deg dokumentene i posten.

Hvorfor trenger jeg mitt BankID-passord, og hva gjør jeg hvis jeg har glemt det?

BankID krever et høyere nivå av sikkerhet for signering enn for innlogging. Du må derfor oppgi et passord i tillegg til din kode for BankID mobil eller fra kodebrikke. Hvis du har glemt dette passordet må du kontakte din bank for å få et nytt – som oftest kan dette gjøres i deres nettbank.

Jeg får feilmelding når jeg prøver å logge meg inn med BankID

Det skjer av og til at BankID har driftsproblemer eller er utstabilt. Hvis du ikke kommer inn på vår nettbank, prøv gjerne å logge inn et annet sted med samme BankID – for eksempel brukskontoen din i en annen bank. Du kan også sjekke driftsstatus for BankID på www.bankid.no (der hvor det står «Status» øverst i venstre hjørne). Dersom problemet bare oppstår hos oss kan du ta kontakt med vår kundeservice.